Baringspijn

De geboorte van je baby is een belangrijke gebeurtenis. Maar ook spannend; wat kun je verwachten? Bekijk de film ‘Jouw bevalling: Hoe ga je om met pijn?’ en hoor van andere moeders en vaders wat hun verwachtingen waren, hoe zij zich hebben voorbereid en hoe hun bevalling uiteindelijk is gegaan. Professionals, zoals een verloskundige, gynaecoloog en een neurowetenschapper, geven informatie over baringspijn, de meest voorkomende pijnbehandelingsmethoden en hoe je je kunt voorbereiden op de bevalling.

De baring is te verdelen in een aantal fasen. Meestal komt de bevalling geleidelijk op gang, de weeën zijn nog niet zo heftig en voelen meer als flinke steken, maar in het begin kun je er behoorlijk van schrikken. Je krijgt de eerste weeën “op de nuchtere maag”. De pijn overvalt je en de twijfel kan toeslaan of je het wel aankunt. Bedenk dan dat je zult groeien in de hoeveelheid pijn die je aankunt. Doordat je lichaam endorfines gaat aanmaken kun je de pijn beter verdragen. Je gaat andere prikkels uitschakelen en je duikt als het ware in die wee. Tussen de weeën door heb je meestal nog best tijd om even op adem te komen. Pas als de weeën echt doorzetten, zul je flink aan de slag moeten om ze te blijven hanteren. Bedenk dat de pijn toeneemt, maar je endorfines zullen ook toenemen zodat je op het eind net zo de pijn kunt hanteren als in het begin.

De baring gebeurt meestal niet plotsklaps maar heeft een opbouw:

• Voorbereidende fase: de onregelmatige en nog korte samentrekkingen van je baarmoeder zullen ervoor gaan zorgen dat de baarmoeder zich gaat omvormen van een stug orgaan bedoeld om de baby te beschermen, tot een soepel orgaan dat los moet laten. Het stugge weefsel zal moeten veranderen in soepel materiaal, je baarmoederhals moet naar voren komen, je lichaam wordt als het ware rijp gemaakt voordat het echte werk kan beginnen.
    Latente fase: De samentrekkingen worden wat heviger, zijn vaak nog onregelmatig en duren nog geen minuut. In deze fase wordt de baarmoederhals kleiner en kleiner. Het slot gaat als het ware van de baarmoeder af waardoor die zich kan openen.
  • Actieve fase: heb je anderhalf uur lang weeën om de 2-3 minuten die ook een minuut of meer aanhouden (bij een eerste kindje), of een uur lang weeen om de 5 minuten (bij een tweede of volgend kindje) dan begin je aan de actieve fase. Je baarmoederhals is verstreken, en er is meestal zo'n 2-3 cm ontsluiting. Vanaf dit moment is het echt. Als je lichaam volgens het normale patroon doorzet dan zul je elk uur een centimeter meer ontsluiten, totdat je 10 cm hebt. Dit is volledige ontsluiting, het kinderhoofdje kan er nu langs en je voelt ook dat de weeën veranderen.
  • Persfase: Deze fase gaat gepaard met persdrang. Een onoverkomelijk gevoel dat je met de wee mee moet persen. Je lijf duwt als het ware uit zichzelf en de drang om mee te duwen is onweerstaanbaar. Voor veel vrouwen is het mogen meepersen een bevrijdend gevoel.

Baringspijn
Baringspijn staat bekend als een pijn die als zeer hevig kan worden ervaren. Tegelijkertijd ervaart iedere vrouw de pijn weer anders. Dat komt doordat iedere zwangere haar eigen verwachtingen en ideeën heeft omtrent de pijn. Dit heeft een belangrijke invloed op de intensiteit en de beleving van de pijn. Het is een complexe, maar vooral persoonlijke ervaring. Door een strategie te bepalen over hoe je met de pijn zult omgaan, zal de intensiteit van de pijn afnemen. Je hebt dus zelf invloed op hoeveel pijn je ervaart omdat de hoeveelheid pijn die tot het bewustzijn doordringt kan worden gereguleerd. Daarom is medicamenteuze pijnstilling niet het enige alternatief. Een goede voorbereiding is het halve werk. We raden het dan ook aan om een zwangerschapscursus te volgen. Je leert er door middel van je ademhaling de pijn onder controle te houden. Daarnaast is het belangrijk om goede ondersteuning te hebben. Zorg dat er iemand bij je is die voor je zal zorgen en die je kan herinneren aan hoe je de pijn moet opvangen. Ga niet te snel liggen, blijf staan of loop rond. Verander regelmatig van houding. Het nemen van een bad of douche bevordert de voortgang, verhoogt het comfort en vermindert de behoefte aan pijnbestrijding met medicamenten.
Hoe beinvloed je de pijn die je ervaart

• Door te ontspannen: door weg te zakken in het ritme van de wee, prikkels van buiten uit te schakelen, uw spieren te ontspannen door warme douche, door vertrouwde gezichten om je heen te hebben die weten wat je wilt.
  • Door vertrouwen te hebben: geen angst en bezorgdheid toe te laten maar vertrouwen in jezelf, in de afloop en in de mensen om je heen. Het is belangrijk dat je je veilig voelt bij de mensen die je bijstaan. Dat kan de partner zijn, of een familielid, een vriendin of een doula.
  • Door positieve verwachtingen en ideeën te hebben over de bevalling, en de pijn te accepteren als een normaal verschijnsel en niet als een teken dat er iets mis is.
  • Door van te voren al goed voorbereid te zijn op de baring en een zwangerschapscursus of yoga gevolgd te hebben.

Het moment dat vrouwen gaan denken aan pijnbestrijding is bij elke vrouw anders omdat iedereen uniek is. De meeste vrouwen hebben op het moment dat ze denken het niet lang meer vol te kunnen houden, genoeg aan een douche. Een uur of twee uur onder de douche staan of in bad liggen ontspant, helpt de weeën om beter door te zetten en het warme water zorgt ervoor dat je ze beter op kunt vangen.
Lukt het je niet om de weeën te hanteren, bedenk dan dat er altijd de mogelijkheid tot pijnbestrijding is. Er wordt soms gedacht dat pijn goed is voor de binding met het kind, daar bestaat geen enkele onderbouwing voor. Wel is er onderbouwing voor het feit dat hevige pijn het baringsproces kan doen stagneren.
Pijnbestrijding kan op dat moment een uitkomst zijn, maar er kleven ook nadelen aan. Omdat wij samenwerken met het Gelre ziekenhuis Apeldoorn bespreken wij alleen de mogelijkheden die daar aan pijnbestrijding gebruikt worden. Deze informatie zul je rond 34 weken zwangerschap ontvangen.